02.03.2020

Nr.10/ 2020 - Par labu skolas un vecāku sadarbību bērna izaugsmei

Šo izdevumu esam veltījuši skolas un skolotāju sadarbībai ar vecākiem, vecāku lomai un atbalstam. Saruna ar savu pirmklasnieku man kārtējo reiz atgādināja – lai mēs varētu saprasties un sarunāties, mums vispirms vajadzētu vienoties, kā mēs ko saucam.

– Reku, vārna!
– Kāpēc tā jāsauc par vārnu? Es gribu to saukt par lūsi. Man tas būs lūsis. Cik lūšu tu šorīt redzēji?

Protams, savā starpā mēs varam vienoties, ka to sauksim par lūsi vai citādi – lietosim slepenos un segvārdus. Taču tā tik un tā ir un paliks vārna, – mēs zinām, kāda tā izskatās, kur dzīvo, kādas tai raksturīgas iezīmes.

Zinām, ka septembrī visās Latvijas skolās pakāpeniski tiks ieviests pilnveidotais mācību saturs un pieeja, un pirmsskolas izglītības iestādes pēc jaunajiem principiem strādā jau pusgadu. Lai pārmaiņas būtu veiksmīgas, svarīgi, lai skolām un skolotājiem šajā pārmaiņu laikā būtu arī informētu vecāku atbalsts – lai arī vecāki saprastu, par ko ir runa.

Domāju, ka ikkatram skolotājam ir ko teikt par vecākiem – par aktīvajiem, kas vienmēr gatavi darboties, zinošajiem un tiem, kuri zina labāk, prasīgajiem, steidzīgajiem, savādajiem, par kuriem zināms tikai tas, ka viņi ir, dāsnajiem un tiem, kuriem vienkārši patīk dzīvi svinēt. Vecāki līdzīgi skatās uz skolotājiem – tā stingrā, tā mīļā, tas jocīgais, tas ar skaļo balsi, tā ar to interesanto frizūru, tā, kura mana bērnam raksta piezīmes u.tt. Visam pa vidu – bērni, tikpat dažādi. Visi satiekamies skolā, katrs savā lomā. Tieši kopā – spējot sarunāties, nonākot pie kopīgas izpratnes – mēs vislabāk spēsim nodrošināt katram bērnam viņa izaugsmei nepieciešamo. Reizēm saruna izdodas, un reizēm šķiet, ka puses šķir milzu aiza un vispirms jāiemācās būvēt tilti.

Pārmaiņas sākas no spējas ieraudzīt citam citu un nosaukt lietas vārdos, lai saprastos. Šai vēlmei – sarunāties un būt atbalstam bērna izaugsmē – jānāk no abām pusēm, un skola un skolotāji, būdami profesionāļi, no savas puses var spert pirmos soļus un piedāvāt labākos sadarbības veidus. Lai vecākiem atliktu vien uzticēties. Vecāki uzticēsies, ja viņos būs pārliecība, ka bērnam skolā iet labi – pārsvarā gan vecāki ar to saprot labas sekmes un labu uzvedību, taču mācīšanās nozīmē daudz vairāk par atzīmēm un rātnu sēdēšanu solā. Padarīt mācīšanos redzamu – tik daudzveidīgu, cik tā ir – ir viena no skolotāju iespējām vecāku uzticēšanos baudīt.

Kādi ir labi sadarbības priekšnoteikumi? Par to lasiet intervijā ar Ingu Pāvulu, Skola2030 tālākizglītības vecāko eksperti. Piedāvājam arī divus pieredzes stāstus. Par to, kā sadarbību ar vecākiem veido Rīgas pilsētas sākumskolas pirmsskolas skolotājas, un kā vecāki kopā ar skolotājiem un bērniem piedalās sarunās par bērna nākotni – tā dēvētajās karjeras sarunās Druvas vidusskolā.

Viens no jaunajiem uzsvariem pilnveidotajā mācību saturā ir sociāli emocionālā mācīšanās (SEM), kas ir integrēta mācību saturā. Metodes un rīkus vairākas Latvijas skolas izmēģināja arī Valsts izglītības satura centra (VISC) projektā “Mācīties būt”. Par Iļģuciema vidusskolas pieredzi stāsta direktora vietniece Guna Pudule. Pārmaiņu un problēmu laikā dati var ļoti palīdzēt skolai pieņemt izsvērtus lēmumus, lai izšķirtos par labāko rīcību. Par Edurio piedāvātajiem rīkiem un to lietojumu – rakstā “Dati sniedz atbalstu skolu izaugsmei”. Vēl šajā izdevumā lasiet – kā un ko vecākiem stāstīt par pārmaiņām izglītībā? Lai vecāki būtu informēti, Skola2030 mājaslapā ir izveidota vecākiem domāta sadaļa http://skola2030.lv/vecakiem/kas-jazina-vecakiem. Lai veicinātu satura veidotāju un skolotāju sarunu par mācību pieeju un saturu, Skola2030 eksperti ir sagatavojuši atbildes uz jūsu jautājumiem.

Savus jautājumus un ierosinājumus aicinām rakstīt uz e-pastu info@skola2030.lv.

Lai jums vērtīga lasīšana!

 

Inese Leitāne,
Skola2030, Domāt.Darīt.Zināt. redaktore