02.03.2020
Mihails Basmanovs

Vai vecākiem ir jāmācās kopā ar bērniem?

Pilnveidotais mācību saturs un pieeja paredz skolēnu aktīvāku iesaisti mācību procesā. Zināšanas un prasmes kļūst par nepieciešamām dažādu jautājumu un problēmu risināšanā. Mācību stundām gatavojas gan skolotāji, gan skolēni. Bet kādu atbalstu skolēni sagaida no saviem vecākiem? Vai arī vecākiem būtu jāmācās? Lai noskaidrotu bērnu domas, devos apciemot Rēzeknes pamatskolas – attīstības centra 1. un 2. klases skolēnus.

Vai vecākiem ir jāmācās? Domas dalās.

– Viņiem nav jāmācās, jo viņiem ir savs darbs, ko darīt, un nav laika mācībām.
– Viņi jau visu iemācījušies un visu zina, neko jaunu tāpat neuzzinās.
– Viņiem ir jāstrādā, un pēc tam viņiem jāmāca savi bērni.
– Domāju, ka tomēr viņiem jāmācās ar bērniem. Viņi nezinās, ko mēs mācāmies tagad skolā. Viņiem nebija stundas pie mūsu skolotājas.
– Visiem jāmācās. Arī, ja tu esi vecāks un tev ir bērni. Tev jābūt gudram arī vecumdienās, kad būsi vectētiņš un vecmammiņa un tev būs pensija.
– Tikai uz skolu nevajag iet! Tur nav vietas, kur sēdēt un mācīties.

Vai vecāki var palīdzēt bērniem mācīties? Tas ir pat nepieciešams!

– Man vecāki visu laiku palīdz mācīties mājās. Es eju pie viņiem, un viņi man palīdz.
– Mēs ar mammu pildām mājas darbus, bet arī mammai vajag palīdzību tos izpildīt. Un tad mēs zvanām kaut kam vēl.
– Man palīdz arī vecākais brālis. Viņš daudz zina un labi mācās. Vecākiem es neprasu neko. Vienīgi tad, kad viņi paši grib man palīdzēt. Nesaprotu, kāpēc viņi parasti palīdz tad, kad man pašai viss ir skaidrs.
– Dažreiz man ir garlaicīgi pildīt mājas darbu, un tad es pasaucu mammu vai tēti palīdzēt. Kopā ir interesantāk.
– Vēl vecāki var palīdzēt ar datoru mācīties. Mans tētis ļoti labi zina datoru un tur daudz ko var atrast mācībām.

Vai vecākiem ir jāsēž klasē kopā ar bērniem stundās? Gan nē, gan jā.

– Vecākiem nevajag nākt uz stundām, jo mēs jau esam lieli un varam paši. – Viņiem nebūs interesanti vairs mācīties pirmajā klasē. Atkal visu no jauna.
– Bet es gribētu, lai vecāki ir kopā ar mani klasē un mēs mācāmies kopā. Tad man būs vieglāk mācīties un visu saprast.
– Ja tev blakus mamma vai tētis, tad tev nav bail no grūta uzdevuma, viņi var tev palīdzēt. Bet, ja viņiem tad būs grūts, tad es viņiem palīdzēšu.
– Es ļoti mīlu savu mammu un gribētu, lai viņa arī mācās kopā ar mani.
– Ja vecāki būs kopā ar mani klasē, tad viņi redzēs, cik tas ir grūūūūūti mācīties, un vairs nejautās, kāds ir mājas darbs.

Ko bērni var iemācīt saviem vecākiem? To, ko paši tagad jau zina.

– Es varu saviem vecākiem pastāstīt par Latviju, kur tā atrodas un kur mēs visi dzīvojam. Es jau daudz par Latviju zinu.
– Es parādīšu savus pierakstus matemātikā un iemācīšu, kā pareizi pierakstīt ciparus un kā skaitīt. Tas mammai noderēs veikalā vai kad mēs ejam man kaut ko pirkt.
– Vecākiem svarīgi iemācīt, cik pulkstenis. Viņiem ir jāzina, cikos iet uz darbu. Un nekad neko nenokavēt. Arī autobusa šoferim tas ir svarīgi.
– Un vēl varētu pamācīt pareizi rakstīt latviešu valodā, jo viņi vairs pat neraksta Ziemassvētku vecītim. Laikam būs aizmirsuši.

Vai vecāki var palīdzēt skolotājam? Vecākiem patīk nākt uz skolu un pirms stundām parunāties ar skolotāju. Vai reizēm aiziet kopā ar skolotāju un klasi kādā pasākumā.

– Kopā ar skolotāju viņi var palīdzēt lasīt, jo lasīt viņi vēl nav aizmirsuši. Un tad mēs kopā varam pildīt uzdevumus. Viņi lasa, un mēs pildām. Un skolotājs var vairāk izdarīt.
– Viņi var parunāt ar skolotāju, kad skolotāja grib. Un tad kopā izdomāt, ko mums mācīt. Mēs ar skolotāju gājām ekskursijā, un bija daži vecāki. Viņi palīdzēja skolotājai mūs saskaitīt.
– Vecāki prasa skolotājai, ja kaut kas nesanāk mājas darbā, un tad mēs kopā pildām. Tad skolotājai nav jātērē laiks ar mums, tikai ar vecākiem nedaudz vajag.
– Mums klasē reizēm gadās problēmas ar uzvedību, tad vecāki noteikti var palīdzēt. Bet ļoti reti. Mēs paši arī varam palīdzēt skolotājai, lai klasē ir labāka disciplīna.
– Es domāju, ja vecāki kopā ar mums mācīsies, tad mēs to redzēsim un arī mācīsimies labi.

Vai skolotājs  var vecākiem kaut ko iemācīt? Mūžu dzīvo, mūžu mācies.

–Skolotājs var lasīt vecākiem pasakas, lai viņi labāk tās zina. Un pēc tam mums var stāstīt.
– Var ieslēgt multenes, lai vecāki skatās un mācās. Jo mana mamma daudz ko nezina. Un tētis arī.
– Ir arī multfilmas, no kurām tu vari kaut ko iemācīties, piemēram, skaitīt vai par mūsu planētu uzzināt. Un arī angļu valodā var skatīties un mācīties valodu. Un vecākiem tas arī var noderēt.
– Var arī iemācīt dažādas spēles spēlēt, un tad mēs visi kopā varētu spēlēties. Ir arī mācību spēlēs, vārdus izdomāt vai galvā rēķināt. Tas nav viegli, bet man patīk. Manai mammai arī patiks.
– Domāju, ka skolotāja var palīdzēt mācīties arī manai bābiņai. Viņa nopirkusi kompjūtera grāmatu, un tagad viņai vajag palīdzēt.

Vai mēs varam mācīties bez skolotāja? Kā tad īsti ir?

– Jā, varam! Mēs jau lieli. Sākumā bija ļoti grūti, bet tagad es varu mācīties pats, bez skolotājas. Man taču ir grāmatas, un tur viss ir sarakstīts. Tikai es nezinu, ka ar mājas darbiem tad būs. – Nē, nevaram! Skolotāja interesanti daudz ko pastāsta, un tas nemaz nav grāmatā. Kā mēs to uzzināsim, ja skolotājas nebūs? Un arī visi interesanti uzdevumi, ko skolotāja izdomā, mums arī vairs nebūs? Bez skolotājas nav interesanti mācīties.
– Ja ir kaut kas grūts, ko mācīties, tad ir vajadzīgs skolotājs. Skolotājs var palīdzēt. Vieglāko mēs paši varam iemācīties. Piemēram, kaut ko izkrāsot vai uzlīmēt.
– Skolotājs var mums pateikt, ko stundā darīt! Savādāk mēs nezināsim, ko mācīties un ko darīt!
– Ja klasē nebūs skolotājs, tad visi darīs, ko gribēs, un mēs nebūsim kopā.
– Kad mēs kaut ko darām visi kopā, tad skolotājs var drusku iziet un kaut ko apēst, tad mēs varam būt bez skolotāja. Bet, ja vajag palīdzību, mēs viņu pasauksim, un viņš atnāks.
– Arī grāmatas skolotājs mums dod, un tad tālāk mēs varam lasīt vieni paši. Es jau pats varu lasīt bez skolotāja. Man patīk lasīt.
– Mums ļoti patīk risināt uzdevumus matemātikā, rēķināt galvā un tad saukt atbildi skolotājam. Bez skolotāja to nevar izdarīt. Un vispār tā vairs  nebūs skola, ja stundas būs bez skolotāja. Skolotājs ir vajadzīgs mums un skolai, un arī vecākiem.

Skolotājs ir vajadzīgs visiem! Gan skolai, gan skolēniem, gan vecākiem! Un vecāki var mācīties kopā ar saviem bērniem! Mācīsimies visi!

Par iespēju satikties un sarunāties ar bērniem pateicamies Rēzeknes pamatskolas – attīstības centra kolēģiem: direktorei Ritai Zommerei un direktora vietniecei Ilonai Saulei, kā arī 1. un 2. klases skolēniem – Samantai, Andim, Janai, Maksimam, Dimam, Kristiānam, Artēmijam, Laimai, Aivim, Danielam, Elizabetei, Adrianam, Edvīnam, Martai Laurai, Danielam, Robertam un Adrianam.

Par raksta autoru

Mihails Basmanovs

Skola2030