Ko nozīmē vērtību iekļaušana mācību saturā? Par kurām vērtībām ir runa?

 

Lietpratību veido gan zināšanas, gan prasmes, gan arī cilvēka vērtības. Tas ir tas, kas nosaka mūsu rīcību – tas, vai mēs domājam par kopīgu labumu vai to, kāds cilvēks es esmu.

Tādēļ attīstīt ieradumus, kas balstīti vērtībās un kurus skolēni vēlāk pieņem par saviem tikumiem, ir būtiska pilnveidotā mācību satura daļa. Katrā mācību priekšmetā ir formulēti desmit ieradumi, kuru attīstība šajā mācību priekšmetā ir tā uzdevums.

Kā šīs vērtības iemācīt? Tās nevaram iemācīt teorētiski. Vērtības bērni un jaunieši mācās no pieaugušajiem. To, kā mēs dzīvojam skolā, kādu attieksmi demonstrējam viens pret otru, kā veidojam savas attiecības ģimenē. Jāapzinās – ja tas, ko stāstām, atšķiras no tā, kā rīkojamies paši, bērni to ievēros.

Vērtības pilnveidotajā saturā balstītas Latvijas Satversmē, Vispārējā cilvēktiesību deklarācijā un Eiropas Cilvēktiesību konvencijā, Latvijas valdības dokumentos.

Mācību saturs balstās tādās vērtībās kā dzīvība, cilvēka cieņa, brīvība, ģimene, laulība, darbs, daba, kultūra, latviešu valoda un Latvijas valsts. Attīstot ieradumus, skolā bērni liek pamatus tikumiem. Tādiem kā atbildība, drosme, godīgums, taisnīgums.